1 av 3: Holmenkollmarsjen

Jeg har tidligere fortalt om min kule arbeidsgivere som har dratt igang et sportslig arrangement som går frem til Oslo Marathon i september (premien er 1 ukes ferie på Fuerteventura (!)). I den forbindelsen har vi også fått muligheten til å ta laktat- og VO2 maks tester hos Magnat. Dvs, VO2 maks utstyret er ikke helt på plass enda så foreløbelig har jeg kun tatt laktat-testen, men det blir en egen post. Soooo, where was I…? Ski, ja!

Ok, vi møttes kl. 10 forrige lørdag på Oslo S for å ta buss opp til Sørkedalen. Vi er 16 st som er med i CopyCat Triple, alle med forskjellig treningsbakgrunn. Ski skal jeg driste meg til å si IKKE er fokuset hos mange av oss. Meg inkludert. Jeg syns det er gøy og en full-body-workout som det så fint heter, men jeg har vel gått 5 ggr i år. Grunnen til det er lite snø ute hos oss (ikke nå, da… masse snø her nå) og en, hrm, viss nabo som ikke har kjørt opp spor rett uttaførr døra (Hallååå!). Så med den bakgrunnen mange av oss har, var vi meldt på nest-siste pulje på den korte distansen, 25 km. Vi rakk litt oppvarming, pepp, gruppefoto og smøring før start 11.30. Noen av oss valgte å smøre HELE skien med festevoks (dere skjønner nivået nå ikke sant?).

Løypa har vært en snakkis siden nyår. Den er ikke så lang, men de første 5 km går oppover. De første partiene var til og med fiskebein, og her skulle håpløst nok mange gå forbi. Etter å ha blitt stemplet 2 ggr på raken skreik jeg til synderen at «det er ikke her slaget står!!». Huuuffffgh! Pulja ble tynnet ut etterhvert som vi kom oss ut i bittelitt slakere terreng. Planen min var å gå på ganske hardt i starten for bakker er noe jeg liker og kan. Ski er ikke min gren og jeg hadde ingen forventninger om å vinne, men konkurransemenneske som jeg er, var målet topp 5. Blant CopyCat asså… jeg teller ikke de nesten 7000 andre skiløperne ;-) Jeg skal ikke prøve å gjenfortelle hver km for det gikk i rasende tempo og jeg ble så utrolig sliten. Jeg brukte en del krefter på å bytte spor hele tiden (overraskende mange som ikke har fått med seg høyre-regelen), men jeg gunna på i nedoverbakkene og tryna ikke en eneste gang. Jeg er ikke kjent i Nordmarka og hadde ikke helt kontroll på hvor langt det var igjen, men da vi kom oss til Tryvann visste jeg at det ikke var langt igjen. Noen i løypa sa 3 km så da måtte jeg prøve å samle de siste kreftene. Jeg hadde gått forbi alle (bortsett fra en, den ivrigste av oss som sto først i pulja) i starten og skulle ihvertfall ikke slippe forbi noen nå. Mål var skistadion på Holmenkollen. «Fremme» opp en lang og seig bakke der jeg gikk forbi en kar som var sååå sliten («-Du har sånn løpsglede du…». Det var nok hans første og siste løp noensinne), ned en bakke, opp en bakke, høyresving og der! er må! Neifaderviskalenrundetil!! Ned en bakke, OPP ENDA EN FORBANNA BAKKE og nå så, høyresving, yes nå er det inn til mål… Fy fader, skulle tro jeg hadde klister under skia. En typisk Birkebeiner-mann dukket opp på min venstre side. Som alltid får jeg den der «Først-til-mål» ånden over meg og drar opp tempoet. Og som forventet følger han på. Hmm, når jeg tenker etter er jeg litt skuffet over at han ikke takket meg for å ha forbedret tiden hans med flere sekunder. Folk….

I målområdet og videre mot bagasjen ser jeg ingen fra CopyCat og et liiiiite håp tennes. Den blir imidlertid knust når jeg, etter klesskift, snakker med et par kollegaer som har kommet i mål, og vips! kommer han «Den Mest Ivrige» og forteller tiden sin.

Jeg blir nr.2. First Loser. 2:11.56. Ikke verdig familiemottoet vårt «I denne familien vinner vi»…. Neida, jeg er fornøyd jeg :) (men vi har altså det familiemottoet asså…. stakkars fremtidige barna våre).

Her er vi, Gjengen Glup før start. One down, two to go (og en stafett imellom):

Bilde 7

Legg igjen en kommentar

