Paleo-Cookie

Sara, som skriver Paleoliv, lagde cookies heromdagen. Jeg kommenterte at en cookie-pimping kunne skje på kjøkkenet i helga, og jammen-meg-so-did-it. Hvis du kjenner av litt stolthet fra min side på forrige setning så er det helt riktig. Jeg er nemlig ikke flink på baking. Det har sikert noe med at jeg ikke er en søtmoms, velger salt over søtt any day. E-L-S-K-E-R å lage mat og eksperimenterer gjerne. Baking derimot føler jeg er så opphengt i nøyaktige mål. Det skal lissom være 78 gr her og 192 grader der, hvis ikke KOLLAPSER hele driten! Jeg overdriver, men dere skjønner… Faktisk når jeg tenker meg så er det enda en fordel med paleo. Jeg bruker ikke hvetemel, ergo bruker jeg ikke gjær…. ergo går det ikke til helv… eller? Ahwell… Whatever! Det gikk altså strålende denne gang! Det var det jeg skulle frem til :)

Det var noe prøving og feiling med ingrediensene så derfor ramser jeg det opp slik det gikk det. Du kan/må sikkert justere oppskriften:

  • 2 cups mandelmel
  • 1 cup kokosflinger
  • 3 ss økologisk kaldpresset kokosolje (svindyrt I know!)
  • ca 50 gr. Luksus nøttemiks m. bl. a. cashew, mandel, rosiner, tranebær, pecan m.m.
  • ca 2 ss honning
  • 1 st vaniljestang

Ok. Så dette var grunnen jeg startet med. Det var litt tørt, så jeg helte i 3 ss vann. Redd for at vannet skulle fordampe i ovnen, la jeg oppi 1 ss kokosolje. Øh, noe vått igjen så det ble et dryss med mandelmel. Prøvesmakte og la til bittelitt honning og 3 st dadler. Jeg begynte å rulle ca 1 ss til en ball og skjønte at jeg hadde hatt oppi altfor olje.Og når jeg mener altfor mye så mener jeg altfor mye. Jeg rullet ballene, la dem i Tørky og presset bort den overflødige oljen. Fikk til 3 x 3 cookies på 2 brett. Eller, jeg fikk til en ekstra, men siden den ikke passet inn i mitt perfekte 3 x 3 mønster, heiv jeg den rett i søppla (I know, heartless). Før jeg skviset de flate med hånden, la jeg en mandel på toppen.

Klare for ovnen…

Sliter med cookie-dough tyver. Katta holder vakt.

Inn i ovnen på 175 grader og 12-14 min. Ovner er forskjellige, vår er t.o.m. forskjellig fra dag til dag, så herregud kvinne!/man! eye on the prize!

 

 

Voila! Helt uten tilsatt sukker/søtningsstoff, gluten og meierivarer. Totally paleo med andre ord. Og godkjente av en sukkerspiser :). Mine ble sprø og litt chewy i midten. Kokosen gjør at man må bruke tyggemuskulaturen (pluss at de innholder nok en del energi disse her), så helt ærlig holder det med en. Om gangen.

Kanskje to.

 

God søndag!

Tags: , , , ,

Legg igjen en kommentar

