Dan före dopparedan

Jeg tok min siste løpetur før loppet på lørdag idag. Mange tanker surret i hue. Usikkerhet (klarer jeg dette?), hva om hofta slår seg vrang (gjør det ikke litt vondt nå? fasikken, hva er den knirkinga i ankeln?!). Skal jeg karbo-lade (tør jeg det? jeg spiser jo vanligvis ikke gluten). Hva skal jeg ha på meg (ikke i en «dagens-outfit» type måte ;-), mer hva om det regner? skal jeg ha med vindjakka? hvordan gjør jeg da med bib´en? tenk om det blir for varmt og jeg må ta av meg? (jeg ser fortsatt etter min langerma super-dry helly hansen fra ifjor). Lange tights? Capri eller shorts? Jeg har vært litt for varm de siste løpa, kanskje jeg skal høre på den eldre damen fra ifjor som sa «man skal fryse litt før start».

Skal jeg tape eller holder det med Compeed? Vil Compeeden bli svetta bort og krølle seg rart inni skoen? Skal jeg ha med rosiner i lomma? Hvilken strategi skal jeg kjøre, hvilket tempo? 5:25 i 27 km og så 4:50 resten? Eller jevnt 5:10 (kan opplyse at jeg har regnet ut 7 forskjellige strategier).

U get the picture.

Mens jeg løp der, på min grusvei helt alene, omringet av skog og tomme hytter, ble jeg overveldet av følelser. Ikke at jeg begynte å grine altså, klump i halsen greit, men det får være grenser, men følelsen av takknemlighet. Jeg elsker å løpe. Elsker. Tenk at jeg er så heldig at jeg lever et liv der min største bekymring er om jeg skal ha med rosiner eller hva jeg skal spise (og ikke om jeg skal spise). Og akkurat da begynte en Katy Perry sang spille fra iPoden (ja, det er lov å himle med øyan, ikke akkurat musikken min men valget er bevisst). Når refrenget begynte løp jeg fortere og fortere. Som når en 5-åring hører isbilen. Og gledet meg.

Som en unge dan före dopparedan.

Tags: , ,

Legg igjen en kommentar

