Going Paleo – Min Whole30

Ok! So som tittelen beskriver drar jeg igang en Paleo-challenge fra og med tirsdag. For dere som ikke er kjent med paleo er steinalderskost kanskje litt mer gjenkjennende. Det går ut på å spise ordentlig mat, ikke prosessert mat, avstå fra korn- og kornprodukter, sukkerfritt i alle former og farger, sløyfe melkeprodukter og kulern med alkolhol (i 30 dager). Jeg er overhodet ingen ekspert (faktisk temmelig grønn), så fakta finner dere på Whole9 i tillegg til en veldig flink norsk jente som driver Paleoliv som fikk den berømte tommeln ut av ræva for min del.

Hvorfor skal jeg gjøre dette her i 30 dager? Vel, hvorfor ikke? Har dere lest om Paleo? For meg virker det som facit, en a-ha-opplevelse nesten. Jeg har vært litt fristet av LCHF, men liksom aldri blitt helt overbevist. Som 80/90-tals-barn var FETT den store fienden og hvis ikke jeg forteller denne historien så forteller ihvertfall moren min historen om da jeg skulle lage BLT-sandwiches og kutta vekk fettet fra baconet (øøøøhh….ja, nei..det var ikke mye igjen…).Bortsett fra det enormt høyte inntaket av fett, har LCHF alltid prøvd å lage erstatningsvarer, og det var når jeg leste rundt på nettet at det gikk opp. Man skal ikke erstatte sukker. Man skal kutte sukker. No fake. Dette aspektet appellerer veldig til meg. Paleo er strip-down-no-fake-no-no-excuse-do-as-we-say.  Som Whole9 skriver på bloggen sin:

It is not hard. Don’t you dare tell us this is hard. Quitting heroin is hard. Beating cancer is hard. Drinking your coffee black. Is. Not. Hard. You won’t get any coddling, and you won’t get any sympathy for your “struggles”.

So, til grunnene hvorfor jeg skal gjøre denne challengen?
– bli kvitt min voksenacne (oh yes, flaut men jeg har det.. tenk,snart 32 men like kvisete som en 15-åring. Kjempegøy)
– få balanse i magen. Luft i magen, hard i magen, løs i magen. Litt stress om morran= Luft i magen. I could go on for ages.
– Jevnere energi utover dagen
– Bli kvitt «småvondheter»
– Få bort «bloating»
– Bli kvitt hofte og kne-problem. Jeg setter dette som et ønske fordi at jeg mistenker at problemet dessverre er langt forbi «selvhjelps-hjelps» men heller mot operasjon. Dessverre (mitt hjerte gråter ved bare tanken).

På tirsdag starter det! Jeg er veldig spent og har veldig høye forventinger. I følge «vanlig anbefalt norsk kosthold» spiser jeg sunt men det jeg liker velidg godt med paleo er at det så rett-på-sak. Ingen guide på hvordan du klarer deg best på sofaen,  hvordan trene kroppen uten å løfte en finger (say what?!) og annet bullshit som krever innsats men utrloig nok ikke krever innsats, men:

If you want something you´ve never had, you need to do something you´ve never done.

Logisk? Jepp. Stay tuned!

Og dette er min gode side asså……………..*depressing*

 

 

3 responses to “Going Paleo – Min Whole30”

  1. PaleoSara says :

    Hei!
    Så gøy at du setter i gang med en paleo challenge! Oppdater meg om hvordan det går :) Lykke til!

    • megdegogkatta says :

      Hei! Ja, jeg gleder meg faktisk. Ingenting å tape, alt å vinne. Oppdatering kommer på bloggen (om ikke hver dag så i hvertfall ofte ;-)

      • PaleoSara says :

        Jeg skal følge med :) Jeg tror du vil merke forskjell etter hvert! Min hud er myyye bedre enn før, feks.

Legg igjen en kommentar

