Beste treningsappen EVER!

Jeg nevnte igår at jeg tenkte få inn trening inn i bloggen her mens byggingen venter på å komme igang. Vel, her kommer min første anbefaling og den staves NTC App (Nike Training Center).

Jeg har hatt 200 push-ups, sit-ups, squats, Virtual Trainer og flere andre treningsapper jeg ikke en gang husker navnet på, men Nike tar virtual trainer til a. whole.nother.level. som de sier på film (hvilken var det igjen?..). Den er gratis og kan lastes ned fra App Store (iPhone og iPad).

Forskjellen på denne og andre apper er sinnsykt stooooor. Selve treningen er Functional Fitness som Nike kaller det. Cross Fit, funskjonell trening, Shape, kjært barn har mange navn. I bunn og grunn er det enkle øvelser der flere muskelgrupper jobber, i intervaller. Det blir ikke enklere. Prøvd å Squat hoppe i 2 min? Slitsomt. Nå har jeg aldri deltatt i noe organisert Cross Fit, men i sann CF-ånd er det er heller ikke meningen. Cross Fit stammer fra garasje trening, dvs enkelt pluss at du slipper å dra til et gym. Jeg er vært veldig intressert i CF og prøvd å lage et eget program eller følge en WOD (Workout Of the Day) på nettet, men det har ikke funket helt 100%. Dels fordi jeg ofte legger styrketrening på morran, men jeg er som alle andre og er driiiittrøtt 04.45, så innsatsen blir heller laber. Styrke skal være svett, og får man kondisjonstrening slengt inn samtidig står jeg først i kø for å si det sånn.

OK, så du starter med å velge et mål, avhengig om du vil bli Lean, Toned, Strong eller Focused. Så velger du hvilket nivå du er på. Etter det får du en drøss av programmer å velge mellom. Det som er så bra med denne appen er at det er video av hver øvelse (så når stemmen sier «Burpie» vet du hva du skal gjøre).

Jeg satte igang med Lean/Advanced/Adrenaline Hit 45 min, la telefonen på gulvet og satte igang. En damestemme sier hele tiden hva du skal gjøre, når du ev. skal bytte side/bein og, i akkurat passe mengde, kommer med hurrarop. Jeg har ikke medisinball og hantler, men skitt au, kjører uten. Det eneste jeg brukte var en yogamatte. Jeg ble svett. Altså kjempesvett som i det-drypper-fra-fjeset-mitt. Jeg kunne glætt valgt Intermediate. Når man er ferdig får man et merke (whoopdido, I know, men overraskende stolt for det ;).. nesten som et svømmemerke man fikk når man var 8 år).

Et kjempepluss med denne appen er selvfølgelig det store utvalget av workouts. Jeg kommer velge trening alt ettersom hvor mye tid jeg har (noen er 30 min, andre 45 min) og i hvilken dagsform jeg er, hva jeg vil trene. Ikke minst har appen targeted training på 15 min (Focused). Så om jeg en dag faktisk klarer å ta meg opp kvart på fem en dag og har lyst å kjøre bein så blir det lett som en plett med denne appen.

Hmm… jeg burde få betalt for denne omtalen når jeg tenker meg om. Anyways, anbefaler den sterkt (er på nippet til å stille meg og rope «HÆÆÆLLLELUUUUJA» men naboen driver ute så jeg lar være). Perfekt på dritdager som denne når det regner sidlengs og veien er en isbane.

(Alle bilder fra http://www.nike.com/nikewomen/features/ntc?locale=en_EMEA)

Legg igjen en kommentar

