Fasade/Stil-research

Sitter og blar igjennom gamle blader og driver rundt på nettet etter inspo på fasade og arkitektur/stil. Før var vi ganske sikre på at det vi skulle bygge en sveitser, rett og slett fordi vi begge er veldig glade i den stilen. Det skinner jo historie og en fornemmelse av en tid som storbonde når man kjører forbi en sveitsergård. Og kanskje nettopp derfor har jeg alltid vært liiiiiiiiitt usikker på å bygge i den stilen. For, let´s face it, huset vårt er ikke en storgård. Aldri vært det, kommer aldrig være. Jeg vil ikke at folk skal kjøre forbi og tenke «Åh, se på det huset… Det er sikkert åkrene rundt som hører til… Her har det bott en storbonde»…» når det ikke har det. Det hadde følts som en liten løgn. Huset vårt er et identitetsløst hus fra 60-talet, og man kan jo kanskje argumentere for at nettopp derfor gjør det ikke noe hvordan stil vi velger å bygge. Det er jo vår historie og vår rett til å skape den historie vi vil.

Når vi ble enige om hvilken retning vi skulle bygge ut, og E målte opp tomtegrensen, oppdaga han at vi kommer nærmere naboen enn det som er tillatt. Så når han foreslo at vi kanskje måtte lage en skrå vinkel for å unngå det, gikk stil-alarmen i huet. Tenkte et minutt for meg selv før jeg sa:

– Men da blir det ikke en sveitser, da… eller?

-Næ…. det blir det ikke.

Og så ble jeg litt glad (og E….. jo kjappere det går å bygge, jo kjappere får´n fiske igjen..). For en av mine arkitekt favoritter er James Gorst. Dååån! Elsker The Lodge, og selv om det ikke blir fullt så mye glass som bildene viser, tror jeg vi tegner i denne retningen.

Helt til E sa:

– Jeg har lyst på en vikinggård. Hva tror du nabeone sier?

– (hmmmm)…. Nei, så lenge det ikke blir Disney, så går det vel greit…

 

Så en blanding mellom modern minimalistisk stil og et langhus med værbitt panel blir det da. Huff, dette ble et lang innlegg. Kompenserer med bilder jeg fant idag stjælt med gode gamle copy/paste-metoden. Huset med hesten er ovennevnte «The Lodge» av James Gorst.

This slideshow requires JavaScript.

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

